Home » Blogs » Salarisadministratie horeca: zelf doen of uitbesteden?
27 maart 2024

Salarisadministratie horeca: zelf doen of uitbesteden?

Een onmisbaar onderdeel dat hoort bij je personeelszaken is de salarisadministratie van de medewerkers. Vooral de salarisadministratie in de horeca kan een grote klus en uitdaging zijn vanwege de wisselende uren van medewerkers. Dit vraagt enorm veel tijd van degene die hier verantwoordelijk voor is. Uitbesteden zorgt voor een foutloze salarisadministratie en dit borgt de continuïteit binnen de organisatie. In deze blog vertellen we je meer over de salarisadministratie uitbesteden in de horeca.

Waarom zou je de salarisadministratie voor de horeca uitbesteden?
Wat zijn de voor- en nadelen van het uitbesteden?
Wat kost het uitbesteden van salarisadministratie voor de horeca?
Horeca salarisadministratie oplossing.

Salarisadministratie-horeca

Waarom salarisadministratie voor de horeca uitbesteden

Binnen de salarisadministratie is het belangrijkste streven om je medewerkers correct en tijdig te betalen volgens de afspraken. Omdat dit veel aandacht, tijd en kennis vraagt, begrijpen wij dat jij je liever focust op belangrijkere zaken binnen de HR-afdeling. Horecabedrijven hebben vaak te maken met seizoensgebonden pieken en dalen in personeelsbezetting, wat leidt tot complexe urenregistratie. Vooral de flexibiliteit van de uren van medewerkers en oproepkrachten brengt administratief veel werk met zich mee, waardoor andere HR-zaken minder aandacht krijgen. Daarnaast is vakkennis vereist bij de uitvoering van de belangrijke taak als verantwoordelijke voor de salarisadministratie. Jouw HR-afdeling moet alle wet- en regelgeving rondom de loonadministratie kennen én alle taken rondom deze administratie goed begrijpen en correct uitvoeren. Dit is iets wat niet iedere HR-afdeling voldoende bezit, waardoor uitbesteden een perfecte uitkomst is.

Van onze salarisadministratie kun je voor de horeca het volgende verwachten:

  • Met veel oproepers kun je het urenaanbod automatisch borgen
  • Met veel instroom is het mogelijk om via een link de gegevens van medewerkers op te vragen en ze op deze manier makkelijk in dienst te melden
  • Automatisch opmaken van arbeidsovereenkomsten en digitaal ondertekenen
  • Onboarding kan geautomatiseerd worden. Hierdoor worden nieuwe medewerkers vooraf geïnformeerd over bijvoorbeeld de werkwijze, het handboek, hygiëneregels etc.

 

HR-processen digitaliseren

Voor- en nadelen van loonadministratie horeca uitbesteden

De salarisadministratie bijhouden is voor de HR-afdeling een maandelijks terugkerende taak die veel tijd in beslag neemt. De HR-afdeling kan deze tijd vaak beter besteden aan andere zaken die ook veel tijd en aandacht vergen. Veel bedrijven kiezen ervoor om de salarisadministratie uit te besteden, omdat zij de volgende voordelen hiervan ondervinden:

Voordelen:

✅ Expertise en nauwkeurigheid: Externe salarisadministratie zijn gespecialiseerd in de complexiteiten van de horecasector, wat leidt tot minder fouten en een efficiëntere loonadministratie.
✅ Continuïteit: Doordat de salarisadministratie niet meer bij één persoon ligt, zorg je voor continuïteit.
Kosten- en tijdbesparing: Jouw HR-afdeling heeft tijd voor andere belangrijke HR-zaken. Op deze manier krijgt HR een adviserende en controlerende rol, in plaats van een administratieve rol.
Naleven wet- en regelgeving: Het bijhouden van de voortdurend veranderende wet- en regelgeving kan overweldigend zijn. Externe partners zorgen ervoor dat jouw administratie altijd voldoet aan de laatste cao wijzigingen en wet- en regelgeving.

Nadelen:

❌ Controleverlies: Het gevoel van controleverlies kan voor sommige HR-managers een nadeel zijn, hoewel dit vaak wordt opgevangen door nauwe samenwerking en duidelijke afspraken met de externe salarisverwerker.

offboarding automatisering

Wat kost salarisadministratie uitbesteden voor de horeca?

Het aantal medewerkers, de omvang van de organisatie en de complexiteit van je salarisstructuur zorgen ervoor dat de kosten van salarisadministratie kunnen variëren. Echter kunnen de kosten nog hoger zijn als je rekening houdt met de tijd die jouw HR-afdeling besteedt aan deze administratie. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de fouten die kunnen leiden tot hoge boetes.

Je betaalt één vast bedrag per medewerker per maand voor het complete HR-portaal van Fhris. Hierin wordt niet alleen de salarisadministratie geregeld, maar het is een compleet HR-portaal voor alle HR-gerelateerde zaken. Het Fhris Portaal voorkomt fouten en het bespaart jouw HR-afdeling waardevolle tijd. De investering in het Fhris Portaal zorgt dus niet alleen voor nauwkeurige en efficiënte salarisadministratie, maar het verlaagt ook kosten op de lange termijn.

Horeca loonadministratie oplossing

Gelukkig heb je de optie om de salarisadministratie uit te besteden. Wij zien steeds vaker horecaondernemers die tegen grote problemen aan lopen als het gaat om personeelszaken. Dit brengt risico’s met zich mee en het houdt de groei van je organisatie tegen. Bij Fhris beloven we daarom het volgende met ons HR-portaal:

  • Continuïteit
  • Besparing
  • Minimale foutkans
  • HR in control

Door jouw salarisadministratie bij te houden in het Fhris Portaal, verschuift de rol van de HR-afdeling naar een adviserende en strategische rol. Hierdoor kan jouw organisatie grotere en sneller stappen zetten op het gebied van HR.

salarisverwerking uitbesteden

Fhris HR-portaal voor de horeca

De HR-afdeling van jouw organisatie is met van alles en nog wat bezig. De salarisadministratie komt daar ook nog bij kijken en dit is voor veel horecaondernemers een grote uitdaging vanwege de wisselende uren en oproepers. Wij vinden dat dit veel makkelijker en sneller kan. Door te kiezen voor het Fhris Portaal bespaar je veel tijd en verbeter je de nauwkeurigheid van je administratie. Wanneer ga jij het je organisatie makkelijker maken?