Home » Blogs » Hybride werken beleid: waarom is het belangrijk?
27 maart 2023

Hybride werken beleid: waarom is het belangrijk?

In de afgelopen jaren kiezen steeds meer bedrijven ervoor om hybride werken als vast onderdeel op te nemen in hun HR- en bedrijfsbeleid. Met COVID-19 in ons achterhoofd is dat ook niet zo gek: toen de wereld op zijn kop stond, werd het steeds normaler om thuis te werken. Uit deze periode bleek ook dat voor veel functies en bedrijven hybride werken daadwerkelijk mogelijk was én het soms zelfs zorgde voor betere resultaten bij medewerkers. In deze blog nemen we je mee in het hybride werken en geven we tips over hoe het hybride werken beleid een plaats kan krijgen binnen je organisatie.

Wat is hybride werken?

Hybride werken is iets anders dan thuiswerken. Hoewel thuiswerken ook onder hybride werken valt, is hybride werken veel meer dan dat. Hybride werken definiëren we als tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Dat betekent dus dat een medewerker zijn of haar werktijd flexibel kan indelen en op iedere plaats kan werken waar hij of zij wil. Uiteraard is hybride werken niet voor ieder bedrijf of iedere medewerker een optie. Bij veel bedrijven is het gewoonweg nodig om op de werkvloer te zijn als je aan het werk bent. Toch zijn er ook functies en bedrijven waar dit minder noodzakelijk is. Dan kan het een optie zijn om hybride werk in het HR- of bedrijfsbeleid op te nemen.

thuiswerkvergoeding-fhris

Wat zijn de voor- en nadelen van hybride werken?

Er zijn verschillende voordelen en nadelen van hybride werken. De voordelen zijn volgens ons de volgende:

  • Door hybride werken hebben medewerkers hun werk- en privébalans vaak beter op orde. Het maakt het gemakkelijker om zelf te bepalen wanneer je werkt en wanneer je bijvoorbeeld tijd vrij maakt voor je gezin.
  • Medewerkers die het fijn vinden om hybride te werken ervaren meer werkgeluk. En gelukkige medewerkers zijn dan weer productiever en zorgen voor meer succes binnen je bedrijf.
  • Wanneer medewerkers zelf mogen kiezen wanneer en waar zij werken, werken ze vaak efficiënter. Sommige mensen kunnen zich bijvoorbeeld beter concentreren in hun thuiskantoor dan op kantoor zelf. Zij krijgen thuis dan meer gedaan in minder tijd dan wanneer ze op kantoor zouden werken.

Overall zou je kunnen zeggen dat hybride werken, voor medewerkers die dit fijn vinden, zorgt voor een betere mentale gezondheid en vitaliteit en dit zorgt er dan weer voor dat jouw organisatie succesvoller is.

Uiteraard zijn er ook enkele nadelen te noemen van hybride werken. De nadelen zijn volgens ons de volgende:

  • Wanneer een medewerker weinig tot geen contact heeft met collega’s, kan hij of zij zich eenzaam voelen en onzeker worden.
  • Doordat mensen zelf kunnen kiezen welke tijdstippen zij werken, bestaat het risico dat medewerkers overwerken om hun privétijd te compenseren.

Deze nadelen zorgen er dan juist weer voor dat mensen mentaal ongezond worden, minder productief en in het slechtste geval zorgt dit voor ziekteverzuim. Het is dus belangrijk om per medewerker te kijken wat bij hem of haar past als het gaat om hybride werken.

Hoe richt je het kantoor in op hybride werken?

We zien dat voor vooral kantoorfuncties het hybride werken geschikt is. Kijk bijvoorbeeld naar marketeers, IT’ers of zelfs callcentermedewerkers: stuk voor stuk banen waarin hybride werk mogelijk is. Wanneer medewerkers er steeds vaker voor kiezen om op een zelfgekozen plek te werken, is het belangrijk om van het kantoor juist een plek te maken waar samenwerking centraal staat. Als jouw organisatie is ingericht op hybride werken, betekent dat dus dat er veel meer ruimte moet komen voor samenwerking in de vorm van vergaderruimtes, cocoons of een fijne huiskamer. Daarnaast is het belangrijk dat samenwerking ook online en fysiek kan plaatsvinden op kantoor. Investeer daarom in goede apparatuur voor het doen van online meetings.

tactisch-personeelsmanagement

Hybride werken, 3 tips

Wanneer je hybride werken wil invoeren in jouw bedrijfsbeleid, maak dan gebruik van deze tips.

  1. Zorg ervoor dat de afspraken rondom hybride werken voor iedereen duidelijk zijn. Neem de afspraken hieromtrent op in het personeelshandboek en zorg ervoor dat iedereen dit heeft gelezen en hiervoor tekent zodat de verwachtingen en afspraken over hybride werken duidelijk zijn voor iedereen binnen het bedrijf.
  2. Als hybride werken een vaste plaats heeft binnen je bedrijf, zorg ervoor dat medewerkers een budget beschikbaar krijgen voor het inrichten van een hybride werkplek. Op deze manier wordt hybride werken voor iedereen makkelijker. Iedere medewerker is verschillend, dus als je medewerkers zelf hun budget mogen uitgeven, kiezen ze juist die voorzieningen die ze het hardst nodig hebben.
  3. Verlies de verbinding met en tussen medewerkers niet uit het oog. Het blijft heel belangrijk om die verbinding binnen je bedrijf te behouden omdat een team dat in verbinding met elkaar staat gewoonweg beter presteert. Organiseer bijvoorbeeld fysieke teambuildingactiviteiten, geef eens per maand een vrijdagmiddagborrel en plan wekelijks een online moment waar jullie samen komen.

Uiteraard zijn er veel meer zaken om rekening mee te houden als hybride werken de norm wordt binnen je organisatie. Hoewel dit veel tijd en werk kost, is het voor sommige bedrijven een echte uitkomst! Ben jij er klaar voor om hybride werken te integreren in je HR-beleid en wil je de afspraken hierover op de juiste manier vastleggen? In het Fhris Portaal kun je dit alles handig borgen!